Sinterklaas en Zwarte Piet zijn weer in het land. Maar of Nederlanders, nu het land uit de recessie is, meer of minder aan cadeautjes zullen uitgeven, blijkt lastig te voorspellen.

Volgens onderzoeksbureau Q&A wint de Sint aan sympathie en lijkt het erop dat de bestedingen zo’n 4,6 procent zullen stijgen ten opzichte van vorig jaar. Een kleine meerderheid van de 1800 door Q&A ondervraagde consumenten gaf aan het feest te vieren, iets meer dan vorig jaar.

,,De recente commotie rond Zwarte Piet lijkt het Sinterklaasfeest geen windeieren te leggen”, concludeert Q&A.

De gemiddelde besteding per gezin ligt volgens de enquête net als 12 maanden terug op ruim 100 euro. Op onze verlanglijstjes prijken, zo stellen de onderzoekers, vooral boeken, chocolade, aftershave, woondecoratie en cd’s, dvd’s en games.

Onderzoek van tv-programma EenVandaag wijst echter uit dat veel mensen dit jaar juist de hand op knip houden bij het doen van inkopen voor Sint-Nicolaas. Een derde (31 procent) van de mensen die het sinterklaasfeest vieren, zou dit jaar minder uitgeven dan vorig jaar.

De helft (56 procent) besteedt ongeveer evenveel en slechts 5 procent wil meer spenderen. De meesten tellen volgens EenVandaag niet meer dan 50 euro neer voor hun pakjes en lekkernijen.

Sint: concurrentie van Kerstman

De laatste jaren kiest een steeds grotere groep Nederlanders er bovendien voor om niet het Sinterklaasfeest, maar juist kerst met cadeaus te vieren, zo blijkt weer uit een studie van marktonderzoeker GfK. Vorig jaar wisselde zo'n 44 procent van de gezinnen met kinderen pas geschenken uit op 25 en 26 december. Bij de huishoudens zonder kroost was dat 33 procent, aldus GfK.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl